Uutiset

Legendaariset pelimainokset 90-luvulta

Legendaariset pelimainokset 90-luvulta

Peliala kävi kuumana 1990-luvulla, mikä näkyi myös mainoksissa. Suosituimmat videopelihahmot yhdistivät, ja välillä mainoksissa otettiin vahvasti kantaa konsolin oman paremmuuden puolesta kilpailijoihin verrattuna. Osa mainoksista on aikansa tuotteita, eikä niitä enää nykyään pidettäisi sopivina.

Markkinointi on muuttanut muotoaan, ja televisiossa näytettävien mainosten sijaan peliala luottaa nykyään Youtube-trailereihin, striimaajiin ja kohdennettuun markkinointiin. Mainokset ovat samalla siirtyneet nettiin, ja kampanjat keskittyvät vahvasti pelin sisältöön.

Toisin oli kuitenkin ennen, ja 1990-luvun isoimmat pelimainokset herättävät muistikuvia vielä näin vuosikymmenien päästä.

1990-luvulla kehitys pelialalla oli kiivasta

Peliala kehittyi kiivaasti ennen vuosituhannen vaihdetta, ja silloin nähtiin jatkuvasti uutta konsolien ja pelien hahmojen suhteen.

Konsoleita kehitettiin yhä paremmiksi, tietokoneet otettiin käyttöön myös viihdelaitteina ja uusia pelijulkaisuja ilmestyi tasaisesti. Samalla vuosikymmenellä ilmestyivät myös ensimmäiset nettikasinot, joilla pystyi pelaamaan korttipelejä ja myöhemmin kolikkopelejä oikealla rahalla.

Vaikka niiden toiminta ei ollut nykyisellä tasolla, tarjosivat parhaat netticasinot kymmeniä pelejä pelattavaksi. Tästä kehitys kuitenkin vasta alkoi, ja nykyään yhdellä netin pelisivustolla voi olla jopa kymmeniä tuhansia eri pelejä.

Tietokone- ja konsolipelien kohdalla ilmestyi useita uusia hahmoja, ja moni edelleen suosittu pelisarja on saanut alkunsa jo 1990–2000-lukujen taitteessa. Pelejä ja pelaamiseen käytettäviä laitteita mainostettiin aktiivisesti televisiossa, mutta myös kadunvarsilla olevissa julisteissa ja muissa medioissa. Netillä ei ollut nykyisen kaltaista roolia, ja sen osa tuotteiden markkinoinnissa kasvoi vasta myöhemmin.

Super Mario yhdisti eri maat

Jos 1990-luvulta muistetaan yksi pelimainos, se on todennäköisesti tämä. Mainoksessa nähtiin Super Mario, joka yhdisti kaikki pelaajat. Tämä pätee edelleen, ja punahattuisella hahmolla on ollut kiistämätön vaikutus Nintendon menestyksessä.

Televisiomainos alkaa siten, että kamerassa näkyy eri värisiin asuihin pukeutuneita ihmisiä hokemassa sanaa Mario. Hiljalleen kamera siirtyy ylöspäin, kunnes Marion nimeä hokevista ihmisistä muodostuu suosikkihahmon kasvot maapallon pinnalle.

Mainos ilmestyi vuonna 1990, ja siinä markkinointiin jo kolmanteen osaan edennyttä pelisarjaa. Se on todella jäänyt mieliin, ja mainos herättää tunteita edelleen.

Crash Bandicoot oli 1990-luvun suosikkihahmoja

Sonyn Playstation haastoi aikanaan Nintendon ja Super Marion vastaparina toimi Crash Bandicoot.

Pelisarjan ensimmäinen osa ilmestyi 1996, ja siitä alkoi vuosikymmenien pituinen taistelu näiden kahden konsolin välillä. Nykyään tilanne on muuttunut, ja Nintendo pysyy vahvasti omalla linjallaan Xboxin ja Playstationin kilpaillessa samoista pelaajista.

1990-luvulla nähty kilpailuasetelma tuotiin vahvasti näkyviin mainoksissa, joista yhdessä nähtiin Crash Bandicootiksi pukeutunut hahmo. Hahmo suuntasi tietysti Nintendon pääkonttorin eteen, ja kyydistä paljastui Crash Bandicootin pelaamiseen sopivia Playstationeita.

Vaikka mainoksissa nähtiin vastakkainasettelua, oli se hyväntahtoista. Molempien hahmojen tähdittämät pelisarjat ovat kantaneet vuosikymmeniä, ja viimeisin osa Crash Bandicoot -pelisarjaan ilmestyi vuonna 2023.

Game Boy esitteli pokémonit jo vuosikymmeniä sitten

Game Boy oli 1990-luvun vastine älypuhelimille, ja sen välityksellä pystyi pelaamaan missä ja milloin vain. Käsikonsolilla nähtiin myös nykyään suositut pokémonit, jonka mainokset ovat jääneet mieleen.

Televisiossa bussikuski kerää kyytiin kaikki parhaat pokémonit, ja ajaa sen jälkeen romuttamolle. Bussi rutistetaan aina pienen Game Boy -konsolin kokoon, ja kuski sai vangittua kaikki pokémonit taskukokoiseen laitteeseen.

Vahvoja iskulauseita nähtiin myös julisteissa, joissa kehotettiin murskaamaan ystävät. Tämän mahdollisti Game Boyn oma vallankumouksellinen “Game Link”, jonka kautta pystyi yhdistämään kaksi käsikonsolia ja pelaamaan yhdessä ystävien kanssa.

Sega Mega Drive asetti riman korkealle

Sega Mega Drive oli Euroopassa suosittu konsoli, joka ilmestyi 1990-luvun vaihteessa. Menestystä siivitti Sonic the Hedgehog -hahmo, mutta myös sen ympärille rakennetut onnistuneet mainoskampanjat.

Televisiomainoksissa nähtiin ajan muodikkaimpia asioita hyvin pukeutuneista nuorista musiikkiin. Pelien kohdalla kuumin julkaisu oli tietysti Segan Sonic the Hedgehog, joka voitti muodikkuudessa jopa Super Marion.

Sonicista tulikin ikoninen pelihahmo, joka on nähty lukuisten pelien lisäksi televisio-ohjelmissa ja elokuvissa. Segan menestys ei kantanut näihin päiviin, mutta Sonicin suosio on jatkunut Sonyn omistuksessa.