Uutiset

Laitetaan nettisivusi SEO-kuntoon: 4 Vinkkiä

SEO Hakukoneoptimointi

SEO, tuo ihana ja kummallinen sananparsi jolta ei pääse modernin markkinoinnin tai kotisivujen teon yhteydessä enää pakoon. SEO, eli hakukoneoptimointi on nimensä mukaisesti taiteenlaji jonka tavoitteena on parantaa nettisivun löydettävyyttä suurien hakukoneiden kautta. Sillä nykymaailmassa me kaikki tiedämme, että jos etsit tietoa hakukoneella eikä vastaus ole ensimmäisellä hakusivulla- niin se on lähes tulkoon kuin sitä ei olisi ollenkaan. Tärkeää on myös että sivusi löytyy ns. Orgaanisista tuloksista, eikä ainoastaan mainospaikoista.

Hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta ovat yhteenlinkittyneitä käsitteitä, sillä pelkkä hyvä sivunrakentaminen ei enää riitä varmistamaan  hyviä tuloksia. Tarkkaan kohdennettu ja riittävän laaja-alainen, mutta myös hyvin huoliteltu optimointi ja markkinointi ovat nykypäivänä vaatimuksia jos haluat nettisivullesi oikean näkyvyyden. Esimerkiksi, ei ole mikään satunnainen ihme jos tietty nettikasino esiintyy jatkuvasti hakutuloksesi kärjessä kun haet pelaamiseen liittyvää tietoa. Se on itseasiassa tyyppiesimerkki siitä, että SEO ja SEM ovat voimakkaita työkaluja- jotka jokaisen nettisivunsa rakentajan tulisi pitää mielessä. Nettikasinot ja muut internetissä toimivat alat ovatkin ottaneet nämä vinkit jo voimakkaasti käyttöön. Mutta koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa oman sivun optimointia.

Tässä artikkelissa esitellään muutamia olennaisimpia vinkkejä, joiden avulla voi päästä alkuun.

Ensimmäinen vaikutelma on tärkein.

Vaikka sanotaan että kirjaa ei tulisi tuomita kannen perusteella, niin silti kirjan tärkein lause on se aivan ensimmäinen. Ensimmäiset sanat asettavat tahdin ja teeman koko kirjalle. Samaa voisi sanoa hyvin suunnitelluista nettisivuista, sillä kuten luonnolliset vierailijat niin myös hakukoneet painottavat tietoa niin sanotun etupainoisesti. Taistelu alkaa jo ennen sivulle saapumista, sillä sivuston metadatan tulee olla ajan tasalla ja sivun aihetta hyvin ja tiiviisti käsittelevä. Metadatan avulla hakukoneet osaavat suodattaa hakutuloksia paremmin, ja järjestävät niitä hakusivulle. Tämän lisäksi erityistä arvoa on sivun ensimmäisellä kappaleella, joten kannattaa keskittyä sen kirjoittamiseen huolella ja esitellä siinä sivun keskeiset teemat ja käsitteet heti kättelyssä.

Oikea otsikko, eli hyvä heading.

Hyvin otsikoitu teksti johdattaa lukijaa, mutta myös kertoo hakukoneelle sivun keskeiset sisällöt. Otsikkotyylejä kannattaa siis opetella käyttämään mahdollisimman tehokkaasti. Tärkein on tietenkin sivun pääotsikko eli H1, ja artikkelin tärkein viesti tulisikin sisällyttää suoraan otsikkoon. Mutta myös alaotsikoita tulee olla hyvässä tekstissä, sillä ne rajaavat ja kuvaavat sivuston sisältöä tarkemmin ja auttavat hakukoneita löytämään sivuja jotka yhdistelevät haettuja käsitteitä laadukkaalla tavalla. Koita siis lisätä aina muutama H2 tason ala-otsikko, äläkä pelkää liialti käyttää myös H3 tason otsikoita. Hyvin jäsennelty on puoliksi tehty, ja headingien käyttäminen onkin yksi tärkeimmistä SEO vinkeistä jonka voi sivustoa tehdessä ottaa huomioon.

Tarkasti harkittua sisältöä.

Vaikka hakukoneet eivät odota jokaisen sivun sisältävän seuraavaan Nobelistin kirjoittamaa sisältöä, ei se tarkoita etteikö tekstin laadulla olisi valtava merkitys sivuston hakutuloksiin. Jos siis haluat onnistua hakukoneoptimoinnissa ja -markkinoinnissa, niin kannattaa viettää sorvin ääressä hieman pidempi tovi. Hyvin tuotettu sisältö sitoo lukijaansa, ja antaa hänelle uutta ja kiinnostavaa tietoa. Mitä useampi lukija tekstin lukee, sitä arvokkaammaksi sivusto hakukoneidenkin silmissä muuttuu. Pelkkä termien viljely ei siis riitä, vaan niitä tulee käyttää ajatuksella. Suunnittele siis ensin, ja käytä otsikointia apuvälineenä. Kun tiedät mitä sanoa, voit keskittyä sanomaan sen parhaalla mahdollisella tavalla. Koita myös käyttää oman alasi avainsanastoa mahdollisimman tarkasti ja oikein, sillä hakukoneet kuin myös tarkat lukijat löytävät kyllä virheet tekstistäsi. 

Laadukkaat linkit ovat merkki laadukkaasta sisällöstä.

Hyvän tekstin lisäksi hakukoneet arvostavat sivustolla olevia linkkejä, joten kannattaa valita tarkasti minne haluaa lukijansa lähettää. Linkkejä on lähtökohtaisesti kahdenlaisia, sisäisiä ja ulkoisia. Sisäiset linkit vievät lukijan johonkin toiseen artikkeliin samalla sivulla, eli lukija ei poistu sivulta vaan hänet ohjataan uuden sisällön pariin. Ulkoiset linkit taas vievät lukijan pois siltä omalta sivulta, jollekkin toiselle sivulle. Hakukoneiden kannalta on tärkeää käyttää myös ulkoisia linkkejä, sillä pelkästään itsensä sisään sulkevat artikkelit eivät vaikuta luotettavilta hakukoneen silmissä.

Näitä kutsutaankin usein auktoriteetti-linkeiksi, sillä hyvin viitattu teksti luo luottamusta. Hyvin linkitetty sivusto on hakukonemarkkinoinnissa a ja o, joten sitä oman kotisivun linkkipuutarhaa kannattaa hoitaa ja kastella oikein huolellisesti. Kannattaa säännöllisesti tarkastaa sivujen linkkien elovoimaisuus: vievätkö ne edelleen oikealle sivulle, ja olisiko olemassa uudempia ja vahvempia linkkejä joita tekstiin voidaan lisätä.