Viime vuosina on nähty tietotekniikan hurjaa kehittymistä monella eri alalla. On selvää, että digitalisaatio on edennyt todella nopeasti ja se on vaikuttanut melkein jokaisella elämän osa-alueella tavalla tai toisella. Mainossektori ei myöskään ole poikkeus tästä, vaan digitalisaatio on jättänyt jälkensä myös tänne.
Harrastuksetkin digitalisoituvat
Digitalisaation alku voidaan varmaan sijoittaan suunnilleen kolmenkymmenen vuoden päähän, jolloin tietokoneet, internet ja puhelimet alkoivat yleistyä hiljalleen. Olemme nähneet kaikkien näiden kehittyvän isoin harppauksin vuosien kuluessa ja samalla digitalisaatio on edennyt sen hyödyntämismahdollisuuksien alati kasvaessa. Digitaalisessa murroksessa ovat olleet monet ammatit ja työpaikat. Tästä voidaan mainita esimerkiksi, vaikka etätöiden mahdollisuus, jota onkin hyödynnetty viime aikoina.
Työn lisäksi myös harrastukset ovat digitalisoituneet. Ehkä kaikkein selvimmin muutos näkyy pelaamisessa, niin perinteisessä mielessä kuin myös nettikasinoilla. Online casinoiden puolella yksi digitalisaation merkki on live casino, jonka avulla pelaajat voivat saada videoyhteyden kautta entistä autenttisemman pelikokemuksen. Live casino on yksi tapa, jolla digitalisaatio on edesauttanut nettikasinokokemusta: videostreamin avulla jakaja jakaa ja juttelee aivan kuin oikealla kivijalkakasinolla.
Digitalisaatio on siis varsin kokonaisvaltainen kehityskulku, joka on tullut mukaan monelle elämän osa-alueelle. Nyt on kuitenkin syytä luoda katsaus siihen, miten se on vaikuttanut markkinointiin.
Digitaalinen markkinointi on päivän sana
Alkuun on hyvä miettiä, että minkä takia yritykset ylipäätään markkinoivat. Vastaus on varsin yksinkertainen: markkinointi on kätevä ja helppo tapa tehdä omaa yritystä, brändiä ja tuotetta tunnetuksi potentiaalisille asiakkaille. Markkinointia on taatusti ollut niin pitkään, kuin yritystoimintaakin on ollut. Nykyään markkinointi hyödyntää entistä enemmän tietotekniikkaa, se on selvä juttu. Ihmiset viettävät entistä enemmän aikaa digitaalisessa ympäristössä, joten ei ole yllätys, että markkinointi suunnataan sinne, missä ihmiset ovat. Tietotekniikkaa hyödynnetäänkin nykyään aivan uudella tavalla. Markkinointia tekeville on tarjolla paljon markkinoinnin ohjelmistoja ja niiden määrä kasvaa tasaisesti.
Asiakkaat ovat vaativia
Nykyinen toimintaympäristö ei ole yrityksille helppo, sillä asiakkaat ovat nykyään paremmin informoituja kuin koskaan aiemmin. Monet tiedostavat yritysten yhteiskuntavastuun, osaavat vertailla hintoja ja ymmärtävät myös laadun päälle. He osaavat myös etsiä tietoa verkosta ja vertailla yrityksiä keskenään. Siksi yrityksen on oltava verkossa monin tavoin.
Yrityksellä on oltava kotisivut
Voidaan varmasti sanoa, että yksi nykyisen digitaalisen markkinoinnin nyrkkisäännöistä on se, että yrityksellä on oltava omat nettisivut. Asia on nimittäin niin, että mikäli yritystä ei löydy netistä, se ei herätä nykykuluttajissa luottamusta. Aktiivisesti päivittyvät nettisivut ovat myös hyvä tapa pitää yhteyttä asiakaskuntaan. Päivitykset kertovat myös siitä, että yritys on aktiivisessa toiminnassa. Mikäli yrityksen sivujen päivitys on muutaman vuoden takaa, ei se herätä luottamusta tai kiinnostusta yritystä kohtaan – vaikutus on luultavasti päinvastainen ja asiakas suuntaa jonkin toisen yrityksen suuntaan. Tämä on yksi ensimmäisistä seikoista, joita nykyaikaista markkinointia tekevän yrityksen on laitettava kuntoon.
Sosiaalinen media tärkeä
Toinen todella tärkeä kanava yrityksille on sosiaalinen media eli tuttavallisesti some. Facebook alkoi löydä itseään läpi joskus vuosien 2007 ja 2008 paikkeilla, mutta vielä tuolloin yritykset saattoivat hyvin olla pois sieltä. Tilanne on nykyään aivan eri ja yrityksen on syytä olla paitsi Facebookissa, myös Instagramissa, Twitterissä ja niin edelleen. Sisällön tuottaminen someen on nykyään yksi keino markkinoida yritystä ja tähän on syytä panostaa aktiivisesti. Voi olla hyvä idea palkata some-markkinoinnista vastaava henkilö, mikäli vaan mahdollista.
Yksi kätevä tapa saada julkisuutta omalle yritykselle digitaalisessa maailmassa on yhteistyö jonkun somevaikuttajan kanssa. Tämä on nykyään yksi suosituista markkinointikeinoista. Voimme mainita tästä esimerkiksi, vaikka Samsungin, joka on panostanut uusien huippumalliensa markkinointiin somessa. He ovat olleet markkinointiyhteystyössä esimerkiksi entisen F1-kuski Kimi Räikkösen kanssa, joka mainosti Samsungin puhelimia somessa.
Kohderyhmän tavoittaminen tärkeää
Hyväkään markkinointi ei auta, mikäli se ei löydä tarkoitettua kohderyhmäänsä. Siksi on tärkeää pohtia, että mitkä kanavat ovat yrityksen potentiaalisten asiakkaiden käytössä. Kannattaa myös pohtia, että missä kanavissa kilpailijat ovat mukana. Mikäli yrittäjällä ei ole mahdollista hankkia sosiaaliseen mediaan keskittyvää markkinointitiimiä, voi sisältöä tuottaa itse. Tässä kannattaa kuitenkin muistaa se, että pitää valita sellaiset kanavat, joissa jaksaa itse olla mukana ja tuottaa sisältöä niihin. On kuitenkin niin, että markkinointi on vain yksi osa liiketoimintaa ja tehtävät kannattaa jakaa ja priorisoida järkevästi.