Retromainostus lisää nostalgiaa moderneihin tuotteisiin

Kategoriat:Mainokset
Tagit:, , ,
adminretrom

Sanaa retro käytetään noin 20-30 vuotta sitten tapahtuneista asioista, kun taas vintage-sana kuvaa 1950-60-lukujen elämää. Jopa vuosisatojen taaske vievät retromainokset taasen herättävät edelleen suurta mielenkiintoa varsinkin sosiaalisessa mediassa.

Tällöin kyseessä on monesti 1900-luvun alun tai sotien jälkeisten vuosien mainokset, jotka kömpelyydellään, yhteiskunta-arvoillaan ja mainoslauseillaan herättävät nykyään hilpeyttä. Vaikka kyseiset ajat ovat jo takanapäin, retromainosten tietyt ominaisuudet pelaavat edelleen hyvin moderneissakin mainonnnassa.

Vanhat mainokset herättävät tunteita

Etenkin vanhemmissa sukupolvissa vanhojen mainosten katseleminen herättää nostalgian tunteen. Se määritellään sanakirjassa kaipuuna menneisyyteen, kaihona ja haikeutena. Monelle juuri vanhat hyvät ajat ovat käsite, joille halutaan palata muistojen ja miksei myös käytettyjen esineiden tai palvelujen avulla.

McGill Library on Unsplash

Nostalgiaa voidaan aktivoida hajuilla, mauilla, kuvilla ja äänillä. Täten hyvin monelle meistä esimerkiksi tietyn parfyymin tai musiikki voi viedä meidät muistoihin ja tiettyihin hetkiin. Sosiaalisessa mediassa ollaan myös huomioitu nostalgian merkitys, jonka johdosta Throwback Thursday -niminen #-tempaus on jatkunut jo vuosien ajan – ihmisillä on tarve vanhojen hetkien läpikäymiseen.

Tämä voidaan tehdä myös mainoksilla. Varsinkin klassisempia automalleja valmistavat Fiat, Volkswagen ja Mini ovat monesti sisältäneet tiettyjen malliensa (Fiat 500, Mini Cooper ja Volkswagen Beetle) mainoksiinsa kuvia menneiden aikojen retromainoksista. Ne tehoavat, koska samalla kun tuote on täysin uusi, ne sisältävät samalla siteen historiaan.

Tällä hetkellä uudelleenjulkaisut ovat supersuosittuja

Ehkä yrityksesi teki kymmeniä vuosia sitten superhitin, jota myytiin miljoonia kappaleita. Hyvä ja tehokas markkinointikeino on tehdä siitä täysin uusi versio, joka vastaa nykyajan tarpeita. Nykyään erilaisten hittielokuvien, -televisiosarjojen ja -lelujen uudelleenjulkaisut ovat erittäin suosittuja, mutta sama näkyy myös pelialalla.

Monet peliyhtiöt ovat tuottaneet uusia versioita vanhoista hiteistään, parannelleet niiden motoriikkaa ja ehkä lisänneet jopa jonkun uuden erikoisuuden. Nettikasinoilla tässä on astuttu vielä askel eteenpäin.

Kasinoiden pelintarjoajat ovat valmistaneet kolikkopeliversioita tunnetuista arcade-peleistä, jotka ovat niin ikään muodostuneet menestyksiksi. Kun uudelleenjulkaisujen mainontaan lisätään elementtejä sen alkuperäisistä ajoista ja jopa alkuperäisistä mainoksista, mielenkiinto on taatusti suurempi kuin koskaan aikaisemmin.

Esimerkiksi Coca-Cola toi markkinoille 1950-luvun suositun pullomuotonsa, jonka mainoksissa se myös käyttää juuri kyseisen ajankohdan mainostapoja. Erilaisia retropakkauksia on nähty myös muissakin ruokatuotteissa, etenkin joulun ja muiden tärkeiden juhlapyhien aikaan.

Retromainosten elementtejä

Vanhat mainokset sisältävät tiettyjä tunnusmerkkejä, kuten graafisen ulkonäön ja yksinkertaisuuden, jota voidaan edelleen käyttää nykymainonnassa. Kunhan ne sopivat yrityksen arvoihin, tuotteisiin, kohdeyleisölle ja markkinointistrategiaan.

Vaikka vanhat mainokset ovat ulkonäöltään kirkkaasti väritettyjä ja selkeitä, ne itsessään sisältävät myös näkymättömiä arvoja. Vanhojen aikojen yhteiskunnalliset arvot, kuten seksismi ja sukupuoliset erot, korostuivat niissä.

Museums Victoria on Unsplash

Varsinkin nuoressa ikäluokassa tästä mielikuvasta on vaikea päästä eroon, joten nostalgiset mainoselementit eivät sovi ainakaan kodinkoneiden mainostukseen. Kotityöt nimittäin miellettin vuosikymmeniä sitten pelkästään naisten työksi, kun taas miesten tehtävä oli tuoda leipä pöytään.

Retromainosten ominaisuudet sopivat kuitenkin moderniin mainontaan

Nerokkaita tapoja käyttää retromainosten ulkonäköä on sekoittaa niitä aivan uusien tuotteiden, kuten vaikkapa älykellojen ja minkä tahansa upouuteen teknologian, mainontaan. Tällöin voi myös huumorimielellä leikitellä vanhan ajan mainosten rohkeilla ja mielipiteitä herättävillä mainoslauseilla – tosin mukaillen ne nykyajan arvojen mukaisiksi.

Ne taatusti herättävät kiinnostusta ja erottuvat muusta massasta. Mainosten toteutukset ovat nimittäin tällä hetkellä hyvin samanlaista ja vain harva suomalainen yritys on onnistunut rohkeasti erottumaan massasta.

Yhtenä näistä voidaan pitää esimerkiksi alusvaatteita myyvää The Other Danish Guy -yritystä, jonka mainokset ovat niin ikään jakaneet runsaasti mielipiteitä suuntaan ja toiseen. Rohkeus on kuitenkin kannattanut ja yritys on erittäin suosittu niin Suomessa kuin ulkomailla. Suurelta osin varmasti mainosten takia.

Kirjoittaja: