Yleinen

Miten urheiluvedonvälittäjät mainostavat tuotteitaan?

Teknologian kehittyminen on mullistanut ihmisten vapaa-ajan vieton totaalisesti. Kiitos älypuheimien ja nopeiden internetyhteyksien, meillä on lähes rajaton valikoima eri ajanviettotapoja.

Tämä tarkoittaa myös sitä, että ajastamme kilpailevat yhä erilaisemmat toimijat mitä erilaisimmilta aloilta. Ihmisten tavoittamisessa keskiestä on herättää heidän huomionsa ja saada heidät kokeilemaan mainostettua tuotetta.

Mikäli asiakkaan kokemus on positiivinen, syntyy todennäköisemmin pitkäaikainen asiakassuhde. Tässä artikkelissa tarkastellaan sitä, millaisia eri mainontakeinoja urheiluvedonvälittäjien on järkevää käyttää.

Tiukkaa kilpailua verkossa

Tässä vaiheessa on hyvä selventää, millaisesta toimijoista puhumme. Tarkoitamme urheiluvedonvälittäjällä toimijaa ja tämän internetsivustoa, joka tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden lyödä vetoa erilaisista urheilulajeista, kuten esimerkiksi jalkapallosta, jääkiekosta, nyrkkeilystä, MMA:sta ja hevosurheilusta.

Englanniksi toimiala kulkee ”sportsbook” -nimellä. Internetissä käydään tiukkaa kilpailua ihmisten ajasta ja huomista. Tässä kilpailussa eri sivustot ovatkin käyttäneet erilaisia keinoja ihmisten houkuttelemiseksi.

Jotkin sivustot esimerkiksi tarjoavat käyttäjille mahdollisuuden lunastaa etuja mm. vedonlyöntibonuksia hyödyntämällä. Bonuksien tarjoaminen pelaajille lieneekin yksi yleisimmistä tavoista houkutella asiakkaita omalle vedonlyöntisivustolle. On syytä muistaa, että urheiluvedonlyöntisivut eivät kilpaile ainoastaan toisiaan vastaan, vaan netissä surffaavien ihmisten ajasta kilpailevat myös muut digitaalisen viihteen muodot. Miten urheiluvedonlyöntisivut voivat vastata haasteeseen?

Markkinointistrategiat keskiössä

Markkinointistrategioiden merkitys korostuu tiukassa kilpailussa internetissä. Tuotteiden erot ovat minimaalisia, joten tehokas markkinointistrategia on aivan keskeisessä roolissa. Alan toimijat ovat laajasti hyväksyneet sen, että tuoteinnovaatio replikoidaan nopeasti kilpailijoiden toimesta. Tuotteiden välille ei siis pääse syntymään juurikaan eroja.

Koska urheiluvedonlyöntiä tarjoavien määrä on kasvanut paljon, on mainonnalla keskeinen rooli, kun houkutellaan asiakkaita, jotka eivät välttämättä näe juurikaan eroa toimijoiden välillä. Urheiluvedonlyönnin markkinointi ja mainonta onkin kasvanut valtavasti viime aikoina.

Yksi esimerkki tästä on vuodelta 2014. Tuolloin julkaistu raportti kertoi, että esimerkiksi Australian Football Leaguea ja National Rugby Leaguea katsovat urheilufanit saivat yhden pelin aikana katsottavakseen 10–15 minuutin verran mainoksia rahapelaamiseen liittyen. Tämä on ymmärrettävää, sillä kyseessä ovat huippusuositut urheilusarjat.

Tuote markkinoinnin keskiössä

Nykyään vanhat tarinat, joissa yksi tuote ilmaantuu kaikkiin koteihin ilman mitään slogania tai mainosta, vaikuttavat lähinnä mahdottomille. Fakta kuitenkin on, että ihmiset perustavat valintansa ja ostopäätöksensä tuotteen laatuun.

Toisin sanoen, vaikka mainoskampanja olisi hyvä, mutta tuote huono, ei se tule menestymään pitkällä aikavälillä. Urheiluvedonlyönnissä panostus tuotteeseen tarkoittaa sitä, että vedonvälittäjä investoi aikaa ja rahaa vedonlyöntialustan kehittämiseen.

Lisäksi asiakkaiden ja vedonlyöntitoimiston välistä interaktiivisuutta on syytä hioa, panostaa tekniseen tukeen ja niin edelleen. Toisin sanoen, on turha lähteä mainostamaan tuotetta, joka ei ole laadukas.

Laaja valikoima on markkinointivaltti

Viime aikoina on käynyt selväksi, että vetoa ei haluta löydä pelkästään urheilusta, vaan myös erilaiset talenttikisat, eSports ja jopa vaalien lopputulokset ovat vedonlyöjien suosiossa. Urheiluvedonlyöjän kannattaakin mainostaa vedonlyöntikohteiden laajaa valikoimaa.

Hyvä valikoima tulee luultavasti houkuttelemaan pelaajia, jotka eivät ole vasta-alkajia ja tietävät miten pelaaminen toimii. Tämä yksinkertaistaa kommunikaatiota vedonlyöjien ja vedonvälittäjien välillä.

Mainoselehtiset ja esitteet 

Vanhassa vara parempi, voisi tähän kohtaan sanoa. Mikäli luulit, että mainoslehtiset ja esitteet ovat menneen talven lumia, olit väärässä. Vaikka netin merkitystä on hankala yliarvioida, toimii myös perinteinen markkinointi paperisilla mainosesitteillä.

Niidenkin avulla on mahdollista vaikuttaa asiakkaan tekemiin valintoihin. Paperinen markkinointi on myös suhteellisen halpaa, jos sitä vertaa internetissä tapahtuvaan massiiviseen markkinointiin. Fyysisellä paperikampanjalla on myös mahdollista saavuttaa ne ihmiset, joita internetissä tapahtuva kampanjointi ei tavoita.

Tyytyväisten asiakaskokemusten jakaminen

Kilpailijoista on mahdollista erottua myös tyytyväisiä asiakaskokemuksia jakamalla. Hyvä asiakaspalaute antaa luotettavan ja laadukkaan kuvan urheiluvedonvälittäjästä ja tämä alentaa uusien asiakkaiden kynnystä kokeilla tätä vedonvälittäjää.

Tästä jaettavasta sisällöistä käytetään termiä user-generated content (UGC) ja se auttaakin markkinoinnissa mahdollisesti jopa paremmin, kuin suunnitellut mainoskampanjat, sillä se tulee asiakkailta, jotka ovat tyytyväisiä tuotteeseen.