Suomalaiset ovat olleet ahkerasti mukana kaikenlaisen pelaamisen kehittymisessä. Ensin pelit ilmestyivät arkiseen elämäämme pelikoneina ja konsoleina, jonka jälkeen siirryttiinkin tietokoneen ääreen ja vielä myöhemmin nettiin sekä tuijottamaan älypuhelimien näyttöjä.
Juuri tästä syystä Suomi on edelleenkin pelaamisen ja pelialan kehityspuolen kärkimaita, jonka johdosta se on saanut nauttia kansainvälisten yritysten kiinnostuksesta – ja mainonnasta.
Tänä päivänä myös pelialan mainostuksessa on jouduttu käyttämään runsaasti mielikuvitusta, rahaa ja oveliakin keinoja. Sen ovat kokeneet varsinkin ulkomailla toimivat nettikasinot, kuten kasinot ilman rekisteröitymistä, jotka eivät saa Suomen lainsäädännön mukaan edes mainostaa Suomessa.
He löysivät kuitenkin tavan kiertää lakia mainostamalla ulkomaalaisilla televisiokanavilla – täysin laillisesti. Tutustutaan muutamaan vuosien varrelta kerättyyn unohtumattoman hauskaan pelialan TV-mainokseen.
XBox One – Microsoft
Konsolivalmistajien mainosbudjetti on monesti näyttävän suuri, ja se välittyy aina lopputuloksessa. Esimerkiksi vuonna 2013 julkaistun XBox Onen mainoksessa ei oltu säästelty mainosbudjettia. Siinä sekoittuukin mainoslauseenkin mukaan pelimaailma ja todellisuus.
Mainoksessa esitellään luovasti erilaisia XBox Onella pelattavia peligenrejä tavalla, joka on samalla jännittävä ja hauska. Robotit, kilpa-autot, zombit ja jopa Star Trek -elokuvista tuttu Spock (jota mainoksessa esittää elokuvista tuttu Zachary Quinto) kutsuvat pelaajia mukaansa pelaamaan kesken arkiaskareita.
Visuaalisesti näyttävässä ja alkusekunteista asti mukaansatempaavassa mainoksessa on mukana hipaus huumoria, joka todellakin pistää hihittämään.
Playstationin vastaus: The perfect day
Kun vuonna 2013 Microsoft esitteli maailmalle oman näyttävän XBox One -mainoksensa, pahimman kilpailijan eli Sonyn Playstationin vastaus ei kalvennut sen rinnalla. XBox One julkaistiin toukokuussa 2013 ja Playstationin kahdeksannen sukupolven viihdekonsoli PS4 julkaistiin loppuvuodesta.
Sitä mainostettiin yhtä räiskyvällä ja mainosbujdetteja venyttävällä ilotulituksella, joka tarjosi huikeaa toimintaa ja huumoria nerokkaalla tavalla. Ensinnäkin mainoksen pääosassa on kaksi pelaajaa, jotka kamppailevat toisiaan vastaan tai toistensa kanssa erilaisissa peliympäristöissä.
Voit nähdä heidät muun muassa ritariasuissa miekkailemassa, ajamassa kilpa-autoja ja räiskimässä vihollisia kovissa taisteluvarusteissa. Samalla he laulavat hyvin leppoisaa Lou Reedin The Perfect Day -kappaletta, joka on suuressa kontrastissa mainoksessa näkyvien tapahtumien kanssa, joskin pelipäivä kaverien kanssa on kiistatta “täydellinen päivä”.
The Game of War: Fire Age -mainossarja
The Game of War -videopeli on yksi niistä peleistä, jonka menestyksestä voidaan kiittää nerokasta mainostusta. Sen televisiomainossarja on tehty visuaalisesti upeasti ja mielenkiintoisesti. Pelkästään vuonna 2014 pelin mainoksiin käytettiin yhteensä 40 miljoonaa dollaria.
Mainoksiin palkattiin ensin seksikkyydestä tunnettu Kate Upton, joka esitti myös jumalatar Athenaa. Vuonna 2015 hänet korvattiin Mariah Careylla. Näyttävät mainokset koostuivat muun muassa kahden toimistotyöläisen kaksinkamppailusta, jossa toimiston lattia täyttyy Antiikin Rooman aikaisista sotilaista ja linnoista.
Toinen nerokas mainos vie katsojan telttaretkelle keskelle metsää, jossa nuotion äärellä yritetään ratkaista mysteerisen War of Gods -pelaaja TheLegend27:n henkilöllisyyttä. Ratkaisu löytyykin yllättävän läheltä. Game of War on kohdannut myös kritiikkiä vahvasta pelin sisäisestä ostokampanjasta, mutta sen mainoskampanjointia voidaan pitää alan onnistuneimpina.
Retromainonta: Playstationin haaste Nintendolle
Vuonna 1996 elettiin vielä konsolipelaamisen kulta-aikoja ja Nintendon SNES kuului tuohon aikaan suosituimpien pelikonsolien joukkoon Segan Mega Driven kanssa. Sony oli julkaissut tuohon aikaan oman ensimmäisen Playstation-konsolinsa, jonka piti tietenkin astua näyttämölle näyttävästi.
Mikä olisikaan parempi idea kuin lähettää Playstationin suosittu hahmo Crash Bandicoot suoraan sanottuna nokittelemaan Nintendon tehtaalle. Mainoksessa kuullaan siis suoranainen taistelukutsu, kun Cash Bandicoot vierailee megafonin kanssa Nintendolla. Tosin hänet ohjataan kohteliaasti myös ulos alueelta videon lopuksi.
Samalla kuitenkin nähdään pieniä videopätkiä Playstationin tulevista peleistä, joiden joukossa on tietenkin Cash Bandicootin oma videopeli. Siitä tuleekin niin suosittu, että videopelisarjasta on julkaistu jopa neljä osaa.
Jet Moto 2 (1997)
Erilaisten skootterien kilpailussa nähdään stereotyyppistä huumoria, kun taas kerran Sony on pistänyt parastaan mainostaessaan vuonna 1997 julkaistua Jet Moto 2 -konsolipeliään. Mainoksen idea perustuu käsitykseen siitä, että vanhat ihmiset ajavat hitaasti autoa eivätkä ole kovin hyviä myöskään pelaamisessa.
Pelaajan ohjaama videopelin kilpailija turhautuukin kesken kilpailun, jättää sen kesken ja saapuu televisioruudulle läksyttämään pelaajana toimivaa mummoa. Hämmentynyt vanhus joutuu kuuntelemaan vihaisia kehoituksia “painaa sitä kaasua” sekä “sammuttamaan vilkun”.
Mainoksissa luovuus palkitsee
Pelialan hauskimmat mainokset ovat nähneet kaiken laidasta laitaan. Niihin on voitu ottaa mukaan myös suuria julkisuuden henkilöitä, jotka on paketoitu visuaalisesti näyttävään pakettiin, joka vie mukanaan ensi hetkiltä lähtien.