Mainonta on houkuttelua ja huolehtimista

adminretrom

Mainonta on jatkuvasti uusiutuva viestinnänala, sillä ostajia täytyy houkutella aina uusilla tuotteilla, markkinointitavoilla, brändin rakennuksella ja asiakasuskollisuuteen kannustavilla ohjelmilla. Samaan aikaan tuotteiden valmistajien ja markkinoijien kontolla on vastuullisuus tuotteidensa vaikutuksista: tuoteturvallisuudesta, kulutuskäyttäytymisen ohjaamisesta ja mahdollisten haittavaikutusten estämisestä. Asiakassuhteen rakentaminen on pitkäaikaista työtä, jossa tarvitaan sekä huomion saamista, uskollisuutta että lupausten lunastamista.

Keräilykortit pitivät ostajat uskollisina

Ensimmäiset keräilykorttien kuvat tulivat suomalaisille kuluttajille tutuksi Oka-kahvimerkin mainoksista. Mainoskuvissa esiteltiin esimerkiksi päähineitä ympäri maailmaa: Amerikasta, Espanjasta, Skotlannista, ja Ecuadorista. Kuvissa poseerasivat rinta rinnan taidokkaiden piirtäjien loihtimina intiaanipäällikön päähine, espanjalaisen naisen näyttävä montilja-asuste, skottilaisen soturin kapea hattu ja kahvinviljelijän sombrero. Tällä tarinankerronnalla kerrottiin kansainvälisyydestä ja

Keräilykortit vahvistivat suhdetta tuotteisiin ja saivat etenkin pikkupojat innostumaan korttien säilyttämisestä ja vaihtamisesta. Keräilykorttien kulttuuri on sittemmin siirtynyt päivittäistavarasta muihin viihteen lajeihin. Digitaaliset pelit ja nuorisolle suunnatut elokuvat lanseeraavat omia keräilysarjojaan, mutta kovin suurta villitystä näistä ei tunnu tulleen. Asiakasuskollisuutta voi rakentaa myös bonusohjelmilla, joissa asiakkaita palkitaan sekä palveluun kirjautumisesta että palvelun käyttämisestä. Tiesitkö, että voit saada jopa jopa 1000€ kasinobonukset, kun lähdet kokeilemaan uusia pelimahdollisuuksia ja keräilemään pelikokemuksia kansainvälisten nettikasinoiden maailmaan?                                    

Viihteennälkäiset kuluttajat televisioiden ääressä

Televisioiden yleistyminen toi vähitellen myös mainostelevision kaikkien ulottuville. TV-mainokset olivat alkuun suoria lähetyksiä, sillä sopivia tallennusvälineitä ei ollut. Oli helpompaa pyytää näyttelijät tv-studiolle mainoskatkoja varten ja tehdä mainos joka kerran uudestaan, suorana lähetyksenä. Rahoituksessaan mainostuloihin perustuvat tv-kanavat turvasivat toimintansa sponsorien maksamilla ohjelmilla, joten ohjelmien kohderyhmä oli samalla mainosten kohderyhmää.

Aivan ensimmäiset tv-mainokset liittyivätkin tuotteisiin, joita kotona olevat ja siksi televisiota paljon katsovat perheenäidit ja kotirouvat kuluttivat. Tästä toimintatavasta onkin syntynyt käsite ”saippuasarja”. Siivousaineita ja pyykinpesujauheita valmistavat tehtaat sponsoroivat ohjelmia, joita saippuoiden ostajat eli perheiden naiset katsoivat.

Television hankinta oli vielä 1950- ja 1960-luvuilla iso päätös, jota varten oli ryhdyttävä ajoissa säästämään rahaa tai ostettava tämä uusi viihde-elektroniikan tuote osamaksulla. TV:n kauppahinta saattoi vastata usean kuukauden palkkaa. Tuona aikana perheessä oli tyypillisesti vain yksi työssä käyvä aikuinen ja siten palkkashekkejä kotiin tuova henkilö – useimmiten perheen mies.

Maailma on kutistunut ja viihdetarjonta kasvanut

Vielä monia vuosia sotien jälkeen suomalaisten arki oli selviytymistä niukkuuden keskellä ja viihdetarjonnaltaan kovin toisenlaista kuin nykyään. Jopa keskituloisen 1960-luvun perheen voisi olla vaikeaa uskoa nykytilannetta, jossa jokaisella perheenjäsenellä on vähintään yksi henkilökohtainen viihdelaite, jolta voi seurata haluamaansa suoratoisto- tai broadcast-ohjelmaa, kansainvälisiä uutislähetyksiä ja periaatteessa kenen tahansa lähettämää sisältöä esimerkiksi YouTuben tai Spotifyn kautta.

Viime aikoina uusia viihdetarjoajia on syntynyt myös digitaalisten rahapelien maailmaan, kun nettipeliteollisuus on kasvattanut volyymiaan. Verkossa on mahdollista vierailla kansainvälisillä kasinoilla vaivattomasti ja ajasta riippumatta. Maailma on kutistunut, ja voit hetkessä vierailla virtuaalisesti missä tahansa päin maailmaa ja tutustua kotisohvaltasi vaikkapa Kiinan muuriin tai Amerikan Suurten järvien alueeseen.

Viihdemaailmamme on muutenkin kasvanut huomattavasti radion ja television alkuajoista. Mainosmaailman kehittymisen seuraaminen kertoo myös muusta yhteiskunnallisesta kehityksestä ja kuluttajien ostoskäyttäytymisen suuntautumisesta. Kansainvälisten kasinoiden mainokset ovat alkaneet pyöriä myös Suomen mainoskanavilla ja nettiselaimissa. Vieraileminen nettikasinolla voikin tuoda mukavaa jännitystä arkiseen iltaan ja vastata elämyksien kaipuuseen.

Mainosviestinnän kehittyminen

Aikoinaan asiakasuskollisuutta ja tuotemerkkien tietopohjaista erottautumista vahvistettiin etenkin naisille suunnatuissa mainoksissa tuotteiden ylinäytellyllä hämmästelyllä ja toisaalta laboratoriotakkeihin puetuilla asiantuntijoilla. Yksi tutkituista tehokeinoista oli myös tuotemerkin nimen toistaminen: mainoksessa saatettiin kaiuttaa brändin nimeä jopa 12 kertaa. Samoin printtimainonnassa ja katumainoksissa uskottiin tuotenimen toistamiseen.

Samaan aikaan kuluttajien ostotottumusten kehittymisen kanssa heräsi myös tarve mainonnan valvontaan erityisesti lääkkeiden, alkoholin ja tupakan osalta. Mainonnassa alkoi täten yhteiskunnallisen viestinnän kausi, kun nuoria poikia ja karskeja miehiä pyrittiin saamaan irti tupakan huumasta. Lääkemainontaa suitsimaan perustettiin omavalvonta jo yli 60 vuotta sitten. Myös lääketurvallisuusvirasto Fimea valvoo tarkasti lääkkeiden markkinointia.

Mainonta on aina saanut vaikutteita kansainvälisestä markkinointiviestinnän maailmasta. Suomalaiset mainostoimistot ja kotimainen mainososaaminen kehittyivät alun perin rintarinnan sotapropagandan tuottamisen kanssa, jolloin toiminta liittyi paljon myös tiedottamiseen ja väestön toiminnan ohjaamiseen. Mainososaaminen kehittyi kuitenkin välittömästi sotien jälkeen kotimaisten ja kansainvälisten suuryritysten markkinointiin, joka on tuottanut meille toinen toistaan kiinnostavampia mainoksia ja luonut samalla omanlaistaan kulttuurihistoriaa.

Kirjoittaja: