eve

Voitko kuvitella mainontastrategian suunnittelua ilman nykypäiväistä laitteistoa ja sosiaalisen median olemassaoloa? En minäkään, tai ainakin olisin vähintään sormi suussa ja miettisin muutaman tovin, mitä tehdä. Siitä ei ole kuitenkaan montaakaan vuotta, kun elimme vielä aikoja ilman internetiä, tai edes televisioita. Tässä artikkelissa valaisemme hieman sitä, miten mainonta on kehittynyt ja millaisia keinoja mainonnassa nykyään käytetään. 

Mainonnan alkujuuret

Katsotaan, että mainonnan alkuperät vievät muinaiseen Egyptiin ja Kiinaan, jossa printattua tekstiä painettiin papyrukseen, eli papyruskaislasta valmistettuun paperinkaltaiseen materiaaliin. Eurooppaan painetun sanan sanotaan saapuneen keskiaikana noin 1440. Nuo olivat tärkeitä etappeja mainonnan alkamisessa ja kehityksessä, mutta vasta kun sanomalehdet syntyivät ja radiot ja ennenaikaiset televisiot olivat kuvioissa, voidaan puhua sellaisesta mainonnasta, jonka mekin vielä  tänä päivänä tunnemme.

Tv:ssä alettiin näyttää mainoksia ja julkisuuden henkilöitä sekä erilaisia hahmoja tajuttiin jo tuolloin käyttää hyödyksi mainonnassa. Erilaisia hahmoja suunniteltiin tuotteiden ympärille luomaan yhteys tuotteen ja käyttäjän välille. Näitä hahmoja ja julkisuuden henkilöitä käytettiin aina pesukoneiden mainonnasta tupakkamerkkien mainontaan. Hyviä esimerkkejä ovat tupakkamainokset; esimerkiksi Marlboron suunnitelma muuttaa mielikuva filtteritupakasta feminiinisestä maskuliinisempaan, sillä filtteröity tupakka nähtiin tuolloin enemmänkin naisille sopivana ilmiönä. Marlboro alkoi kuitenkin mainostaa filtteröityjä tupakoitaan luomalla kuvan vahvasta ja vankkakatseisesta cowboysta. Tämä toimi ja Marlboro olikin maailmassa eniten tupakkaa myyvä yritys ja yhä on sitä tänä päivänä, aina vuodesta 1972 asti.

Mainonnan luonteen muutos

Papyruksesta seinille, mainostauluille, sanomalehtiin, radioon ja televisioon ja taas tietokoneilta matkapuhelimiin, on mainonnalla ollut useita alustoja ja ilmestymistapoja. Näiden välineiden rinnalla, ajattelu ja asenteet mainontaa kohtaan ovat muuttuneet. Ennen tietokoneita ja internetiä, vaikka tuotteita jo silloin rinnastettiin erilaisiin hahmoihin ja ihmistyyppeihin, oli eturintamassa kuitenkin itse tuote ja sen laatu. Mainonta tänä päivänä keskittyy paljon tuotetietoisuuteen, sillä ei riitä, että erotut muista erinomaisella tuotteellasi, vaan eettisyys ja muut arvot ovat pelissä mukana vahvasti.

Nykyään teknologian avulla voidaan mainostaa yhä monipuolisemmin ja mitä erilaisimmilla tavoilla. Monet yritykset nykypäivänä pystyvät käyttämään erilaisia tapoja mainostaa. Sosiaalinen media, mutta myös esimerkiksi kaduilla olevat mainostaulut toimivat toisiaan täydentävinä tapoina mainostaa. Monet kaupat, kuten ruoka- ja vaatekaupat toimivat usein näin.

Toisaalta taas esimerkiksi onlinekasinoiden mainonta rajoittuu lähinnä digitaaliseen maailmaan. Missä onkin järkeä, sillä toiminta rajoittuu lähinnä onlinetoimintaan. Bonustarjoukset, casino livenä, erilaiset turnaukset yms. ovat iso osa onlinekasinoita ja niitä mainostetaan digitaalisesti esimerkiksi automatisoituja sähköpostiviestejä apuna käyttäen. Monet yritykset myös saattavat teettää animoituja videoita, jos heidän tuotteensa on vaikeaselkoinen. Animoidut videot ovat selkeä ja huomiota herättävä tapa markkinoida. Lisäksi niiden avulla pystyy kertomaan visuaalisesti ja sanallisesti koskettavia tarinoita. Ihmiset ovat luonnostaan empaattisia ja tekevät helpommin päätöksiä tunteisiinsa perustuen.

Lisäksi ihmiset nykyään ovat kriittisempiä mainontaa kohtaan ja suodattavat vastaan tulevaa informaatiota tarkemmin vaatimuksin. Tutkimusten mukaan hankintaa tehdessä, ihmisillä on tapana etsiä blogeja tai muita, joista löytää tuotteeseen liittyviä arvosteluita. Ihminen nykyään kokee, että sen on helpompi luottaa toisen “tavallisen” kuluttajan sanaan, kuin itse tuotteen valmistajaan, myyjään ja mainostajaan. Kuluttaja siis haluaa luottaa siihen, mitä ostaa ja että se vastaa lupaamiaan asioita. Tämä on johtanut yritykset ajattelemaan eri tavoin ja sen ansiosta esimerkiksi vaikuttajamarkkinointi on saanut syntynsä. Siispä nykyään esimerkiksi Instagram ja muut sosiaaliset mediat ovat täynnä vaikuttajia, jotka saavat yrityksiltä ilmaista tavaraa ja mainostavat ja arvostelevat niitä vastapalvelukseksi. Toisin sanoen, kuluttajista on tullut osa mainontaa.

Kirjoittaja:

Vastaa

Nimi*
Sähköposti*
Sivusto
Viestisi*

Voit käyttää näitä HTML koodeja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>